چشم های هر فردی جزء مهم ترین اعضای بدن او هستند و در برخی از محیط های کاری و تفریحی این امکان وجود دارد که سلامت چشم ها به خطر بیافتد. زمانی که خطرات و آسیب های مختلفی سلامت چشم ها را تهدید می کنند باید برای محافظت از چشم ها از روش ها و ابزار های محافظتی مناسبی استفاده کنیم. یکی از ابزار هایی که به بهترین شکل ممکن می تواند از چشم ها در برابر هر گونه آسیب و خطری محافظت کند، گاگل های ایمنی هستند. گاگل ها، یکی از انواع عینک های ایمنی هستند که کاربرد زیادی در محیط های مختلف کاری و تفریحی دارند. طراحی گاگل ایمنی به گونه ای است که راحتی کاربر در حین استفاده را در پی دارد. آشنایی با دلایل ضرورت خرید و استفاده از گاگل، می تواند افراد را قانع کند که از این ابزار و وسیله ایمنی بسیار مهم استفاده کنند.

کاربرد های گاگل

همچنین بخوانید: تفاوت عینک ایمنی و گاگل

کاربرد های گاگل

گاگل ها در صنایع، مشاغل و تفریحات مختلفی کاربرد دارند. عینک ایمنی گاگل بر خلاف سایر عینک های ایمنی، کاربرد فراوانی در زمینه های مختلف دارد. سایر عینک های ایمنی برای یک یا چند محیط کاری یا تفریحی مناسب هستند. این در حالی است که از یک گاگل می توانید در چندین محیط کاری و تفریحی استفاده کنید. برای مثال برخی از عینک های ایمنی تنها برای کار در نجاری مناسب است. اما از یک گاگل می توان در مشاغل مختلفی مثل نجاری، آزمایشگاه ها، سنگ زنی فلزات، آتش نشانی و … استفاده کرد.

1. جلوگیری از ورود چوب و خاک اره به چشم

زمانی که یک نجار قصد دارد که تکه چوبی را برش دهد و یا روی آن کار های خراطی انجام دهد، ذرات چوب و خاک اره های زیادی به اطراف پرتاب می شوند. این امکان وجود دارد که تعدادی از این تکه چوب ها و مقداری از خاک اره های تولید شده به سمت چشم پرتاب شوند. گاگل چون ناحیه بینایی را به صورت کامل پوشش می دهد، می تواند از ورود چوب و خاک اره به چشم جلوگیری کند و از چشم ها در برابر خطرات و آسیب های احتمالی محافظت نماید.

2. جلوگیری از ورود دود و گاز ها به چشم

دود ها و برخی از گاز ها می توانند بر سلامت چشم و سطح بینایی افراد تاثیر منفی داشته باشند. یکی از مشاغلی که در آن دود ها و انواع گاز های مختلف می توانند به چشم ها آسیب وارد کنند، شغل آتش نشانی است. گاگل از ورود دود، گاز های سمی و گاز های ناشی از کپسول های آتش نشانی به چشم جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که مقداری گاز یا دود نیز به درون عینک نفوذ کند، سوپاپ های تعبیه شده در این عینک ها، دود ها و گاز ها را به بیرون از عینک منتقل خواهند نمود.

3. جلوگیری از آسیب های ناشی از ضربه

با توجه به آن که در ساختار عینک های ایمنی گاگل، متریال بسیار مقاوم و مستحکمی به کار رفته، این عینک های ایمنی در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. چشم عضو بسیار حساس و آسیب پذیری است که باید در مراقبت از آن دقت و توجه خاصی به خرج داد. به همین علت نباید اجازه داد که ضربه ای به این عضو حساس وارد شود. در شغل هایی که امکان ضربه به ناحیه چشمی وجود دارد، استفاده از عینک ایمنی ضرورت دارد. این گونه عینک های ایمنی، اجازه نمی دهند ضربه ای به چشم وارد شود. در صورتی که ضربه بسیار شدید باشد، از شدت و قدرت ضربه خواهد کاست.

4. مقاومت در برابر مواد شیمیایی اسید ها

برخی از مواد شیمیایی و اسیدی به حدی خطرناک هستند که قطره ای از آن ها کافی است تا یک فرد برای همیشه بینایی خود را از دست دهد. در بعضی از مشاغل، باید از مواد شیمیایی و اسیدی استفاده شود. آزمایشگاه ها یکی از این گونه مشاغل هستند که افراد شاغل در آن به طور مداوم با این مواد سر و کار دارند. این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی به سمت ناحیه چشمی پرتاب شوند. عینک های ایمنی گاگل به علت آن که تمام سطح ناحیه بینایی را می پوشانند و در برابر مواد شیمایی مقاوم هستند، اجازه نمی دهند که به چشم های افرادی که از این عینک ها استفاده می کنند، آسیبی وارد شود. بنابراین استفاده از گاگل در این گونه مشاغل به یک ضرورت تبدیل شده است.

5. مقاومت در برابر حرارت و جلوگیری از آسیب های ناشی از گرما به چشم

در برخی از مشاغل، حرارت بالایی در حین کار تولید می شود که می تواند کارکنان و کارگران را اذیت نماید و آسیب های زیادی به سلامت چشم این افراد وارد کند. خشکی و سوزش چشم، کم بینایی و حتی نا بینایی از جمله آسیب هایی هستند که بر اثر حرارت و گرمای زیاد به وجود می آیند. همان گونه که استفاده از لباس و دستکش مناسب در این گونه محیط های کاری الزامی می باشد، استفاده از عینک ایمنی گاگل نیز از ضرورت و الزام بالایی برخوردار است. عینک ایمنی گاگل با توجه به متریالی که در ساخت آن استفاده شده در برابر گرما و حرارت هیچ گونه تغییر فیزیکی و شیمیایی پیدا نخواهد کرد. علاوه بر این موضوع، عینک گاگل از چشم های شما در برابر گرما و اشعه های مضر ناشی از حرارت مثل اشعه های ماوراء بنفش محافظت خواهد کرد.

همچنین بخوانید: مشاغلی که باید از گاگل استفاده کنند

کاربرد گاگل

6. لنز های ضد خش و مه

لنز هایی که در عینک های ایمنی گاگل به کار می روند، به مراتب بهتر و قوی تر از لنز های عینک های طبی هستند. این لنز ها علاوه بر آن که از چشم ها در برابر آسیب های احتمالی محفاظت می کنند، باعث افزایش قدرت دید استفاده کنندگان از این عینک ها نیز می شوند. لنز هایی که در این نوع عینک ها به کار می روند ضد خش و ضد مه هستند. احتمال اسکراپ در لنز های ضد خش اسکراپ بسیار کم است و خط و خش های زشت روی آن ها به وجود نمی آیند. دوام این گونه لنز ها بسیار بیشتر است و در برابر ضربات مختلف مقاومت خوبی دارند. لنز های ضد خشی که در عینک های گاگل تعبیه شده اند، باعث می شوند که افراد دید بسیار بهتر و واضح تری داشته باشند. لنز هایی که در عینک های گاگل وجود دارند، ضد مه نیز هستند. وجود این لنز ها سبب می شوند که کارگران بتوانند بهتر ببینند. اگر در مشاغل پر خطر فعالیت دارید، استفاده از عینک های ایمنی گاگل ضروریت بالایی دارد.

7. مقاومت در برابر اشعه و پرتو های خطرناک

استفاده از گاگل ها به علت آن که در مقابل اشعه ها و پرتو های خطرناک مثل اشعه ایکس و پرتو های رادیو اکتیو مقاوم هستند بسیار ضروری و مهم است. هر کدام از این اشعه ها و پرتو ها اگر به چشم اصابت کنند، می توانند آسیب های جبران ناپذیری مثل کم بینایی و حتی نابینایی ایجاد کنند. در صورتی که از گاگل ها استفاده شود، چشمان شما در مقابل این گونه تهدیدات، در سلامت کامل باقی خواهند ماند.

سخن پایانی

به دلیل استحکام و مقاومتی که عینک های ایمنی گاگل در برابر عوامل خطر آفرین دارند، استفاده از این عینک در حین کار ضروری است. سلامتی چشم ها امری نیست که در مورد آن بی توجهی صورت بگیرد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که در حین کار ممکن است چشمان شما بر اثر حرارت، مواد شیمیایی و اسیدی، ضربه و پرتو های رادیو اکتیو آسیب ببیند، بایستی از عینک های ایمنی گاگل استفاده کنید.

1 دیدگاه در “گاگل ایمنی چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *