لیست مشاغلی که از گاگل ایمنی استفاده می کنند

قبل از شروع هر گونه فعالیت شغلی، ایمنی مهم ترین امری است که باید به آن توجه شود. متاسفانه در سراسر دنیا افراد زیادی به علت عدم استفاده از ابزار و وسایل ایمنی در حین کار دچار آسیب هایی شده اند که برخی از آن ها جبران ناپذیر هستند. به طور کلی امنیت و سلامت همه اعضای بدن اهمیت زیادی دارد اما چشم عضوی است که نمی توان به حفظ سلامتی آن بی اهمیت بود. برای آن که چشم ها را از آسیب های احتمالی محافظت کنیم راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از عینک ایمنی و گاگل است. از گاگل می توان در شغل های مختلفی استفاده کرد. مهم ترین شغل هایی که گاگل ایمنی در آن ها استفاده می شود عبارتند از:

جوشکاری، کشاورزی و باغ داری، پزشکی، نجاری، آزمایشگاه ها، آتش نشانی، سنگ بری، صنایع تولیدی بزرگ و … . شاید باور این موضوع نیز سخت باشد که گاگل ها در امور نظامی نیز کارایی دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

لیست مشاغلی که از گاگل ایمنی استفاده می کنند

همچنین بخوانید: تفاوت عینک ایمنی و گاگل

1. جوشکاری

در حین جوشکاری ذرات و براده های زیادی ممکن است به سمت چشم ها پرتاب شوند. همچنین گرمای زیادی به وجود می آید که این گرما و حرارت می تواند به بافت چشم آسیب برساند. در صورتی که یکی از ذرات پرتاب شده وارد سطح چشم شوند مشکلات بینایی زیادی را به وجود خواهد آورد. کم بینی، خشکی و سوزش چشم و حتی نابینایی از مشکلاتی است که در حین جوش کاری ممکن است ایجاد شود. به همین دلیل توصیه می شود که در حین جوشکاری و کار های مشابه آن حتما از عینک گاگل استفاده کنید. گاگل باعث می شود که گرما، حرارت و ذرات و براده هایی که به اطراف پرتاب می شوند به چشم های شما اصابت نکنند و باعث آسیب به چشمان تان نشوند.

2. کشاورزی و باغ داری

عواملی مثل گرد و خاک، سموم و مواد شیمیایی مختلف و حتی سنگ ریزه ها می توانند به چشم کشاورزان و باغ داران آسیب وارد کنند. گرد و خاک علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی، اگر روی سطح بافت چشم بنشیند، می تواند باعث ایجاد عفونت های چشمی شود. سم های آفت کش و مواد شیمیایی مثل کود ها باعث رشد هر چه بهتر محصولات می شوند و بر کیفیت آن ها تاثیر گذار هستند. گاز های ناشی از سم پاشی و استفاده از مواد شیمایی می توانند به چشم ها وارد شوند و مشکلاتی را برای چشم های کشاورزان و باغ داران ایجاد کنند. گاگل ها در نقش یک محافظ ظاهر می شوند و اجازه نمی دهند که این عوامل به چشم آسیبی برسانند.

3. علوم پزشکی

جراحان و دندان پزشکان نیز در دسته افرادی قرار دارند که در حین کار، خطراتی متوجه چشم های آن ها است. این قشر از جامعه زمانی که در حال درمان بیماران و جراحی هستند بایستی حتما از گاگل استفاده کنند تا قطرات تنفسی، خون و یا حتی عفونتی وارد چشم آن ها نشود. علاوه بر جراحان و دندان پزشکان، استفاده از گاگل توسط داروسازان نیز الزامی است. دارو ساز ها در زمانی که قصد ترکیب چند ماده برای تولید یک دارو را دارند خطراتی سلامت چشم آن ها را تهدید می کند.

4. آزمایشگاه ها

افرادی که در آزمایشگاه ها در حال فعالیت هستند با مواد شیمیایی و اسیدی زیادی سر و کار دارند. ممکن است برخی از این مواد شیمیایی از خود گازی متصاعد کنند. ورود این گاز ها یا پرش مواد شیمیایی به چشم ها بسیار خطرناک است. کم بینایی و نابینایی از مهمترین خطراتی هستند که سلامت چشمان افراد شاغل در آزمایشگاه ها را تهدید می کنند. گاگل ها علاوه بر حافظت فیزیکی، راه را بر ورود گاز های خطرناک می بندند و در صورت نفوذ احتمالی این گاز به درون محفظه گاگل، از طریق سوپاپ هایی که درون گاگل وجود دارد آن ها را خارج می کنند.

5. نجاری

در صنعت نجاری شاهد آن هستیم که تکه های برش خورده و کوچک چوب با صورت برخورد دارند. در صورتی که یک تکه چوب هر چند ریز وارد چشم شود، می تواند در بینایی اخلال ایجاد کند و حتی باعث بروز عفونت شود. در صورتی که تکه چوبی درون بافت چشم فرو رود این امکان وجود دارد که بینایی فرد به صورت کامل از بین برود. این خطرات، دلایلی هستند که در هنگام انجام کار های نجاری حتما از گاگل ها استفاده شود.

6. آتش نشانی

شغل آتش نشانی از آن دست شغل های بسیار پر خطری است که استفاده از وسایل ایمنی در آن باید در اولویت قرار بگیرد. گاها در حین عملیات امداد و نجات، ریزش بخش هایی از ساختمان و متصاعد شدن گاز های سمی ناشی از احتراق و مواردی از این دست می تواند بر سلامت چشم آتش نشان ها تاثیرات منفی زیادی داشته باشند. در صورتی که آتش نشان ها از عینک ایمنی گاگل استفاده کنند، خطر کمتری متوجه سلامت چشم آن ها در حین عملیات های امداد و نجات خواهد بود.

همچنین بخوانید: کاربرد گاگل ایمنی

لیست مشاغلی که از گاگل ایمنی استفاده می کنند

7. سنگ بری

در یک کارگاه سنگ بری خطرات زیادی وجود دارند که می توانند باعث نابینایی افراد شوند. در حین سنگبری ممکن است قطعاتی از سنگ به سمت چشم پرتاب شوند. همچنین امکان ایجاد مقداری گرد و خاک در کارگاه های سنگبری نیز وجود دارد. اگر تکه سنگی به سمت چشم ها پرتاب شود بی شک آسیب های بینایی خاصی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورتی که گرد و خاک روی سطح بافت چشمی قرار بگیرد ممکن است فرد را با عفونت چشمی و در صورت عدم اهمیت به آن با کم بینایی و نابینایی مواجه کند.

8. صنایع تولیدی

صنایع تولیدی کوچک و بزرگی در سراسر دنیا وجود دارند که شرایط کاری در آن ها به گونه ای است که تهدیدات و خطراتی سلامت و ایمنی چشم کارگران را تهدید می کنند. گرما و حرارت، ضربه، فشار، مواد شیمیایی و گاز های مضر از جمله عواملی است که در محیط کاری صنایع تولیدی مختلف وجود دارند. هر کدام از این موارد به تنهایی می تواند سلامت چشم های افراد را از آن ها بگیرد. برای مثال اگر به چشم ها ضربه ای وارد شود، ممکن است به رگ ها، بافت های داخلی و خارجی چشم و عصب های بینایی آسیب برسد.

9. نقاشی ساختمانی

افرادی که از طریق نقاشی ساختمانی در حال کسب درآمد هستند با انواع رنگ های شیمیایی سر و کار دارند. به صورت کلی دو نوع روش نقاشی وجود دارد. در روش اول نقاشی با فرچه صورت می گیرد. روش دوم رنگ آمیزی با پیستوله است. در حین نقاشی با پیستوله ممکن است گاز های مضری منتشر شوند. اگر این گاز ها به چشم برسند بی شک آسیب های زیادی را به چشم ها وارد می کنند. استفاده از عینک های گاگل می تواند از سلامت چشم شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند.

10. مکانیکی و تعمیرگاه های خودرو

کاربرد عینک ایمنی در مشاغل مربوط به حوزه مکانیکی و تعمیرات خودرو را با یک مثال شرح خواهیم داد. زمانی که تعمیرکار قصد دارد روغن موتور ماشین شما را عوض کند، در حین خالی کردن روغن قبلی احتمال دارد که مقداری روغن روی چشم مکانیک ریخته شود. این موضوع می تواند باعث شود که چشم فرد دچار مشکلات خاصی شود که گاها جبران پذیر نخواهد بود. حال با استفاده از یک عینک ایمنی خوب و مناسب می توان از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری کرد.

سخن پایانی

حفظ ایمنی و سلامت افراد در حین کار، اولین موردی است که باید به آن پرداخته شود. در برخی از مشاغل احتمال آسیب به چشم و قدرت بینایی کارگران و کارکنان وجود دارد. بنابراین کارفرمایان و کارکنان بایستی نکات امنیتی و سلامتی را رعایت کنند تا هیچ گونه آسیبی متوجه چشم افراد نباشد. برای آن که از چشم ها به خوبی محافظت شود، باید از ابزارهای ایمنی خاصی استفاده کنید. عینک های ایمنی و گاگل ها بهترین وسایل و ابزار هایی هستند که به وسیله آن می توان از ایجاد آسیب به چشم ها جلوگیری کرد. گاگل ها در برابر ضربه، حرارت و مواد شیمیایی مقاوم هستند و از لنز های بسیار خوبی برخوردار هستند. این نوع عینک ایمنی، سطح بیشتری از ناحیه بینایی را پوشش می دهد و آسیب های چشمی و بینایی را به شدت کاهش می دهد. از عینک های ایمنی گاگل در مشاغل مختلفی مثل، نجاری، جوشکاری، سنگبری، آتش نشانی، کشاورزی و باغبانی، علوم پزشکی و آزمایشگاهی و … برای حفظ سلامت چشم های کارکنان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *