لنز یکی از مهم ترین اجزای عینک ایمنی می باشد که وظیفه ی آن محافظت از چشمان شما در برابر خطرات مختلف می باشد. لنز عینک ایمنی از موادی ساخته می شود که با توجه نوع خطری که شما را تحدید می کند، دارای ویژگی ها و رنگ های مختلفی می باشد. برای انتخاب لنز عینک ایمنی ماسب باید شرایط کاری و نیاز های خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن لنز مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید براساس کاربرد هرکدام، لنز مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

لنزهای عینک ایمنی معمولاً به چندین نوع تقسیم می ‌شوند:

  • لنزهای پلی ‌کربنات: سبک و مقاوم به ضربه هستند و معمولاً برای محافظت از چشم در مواجهه با ضربات در انواع صنایع استفاده می ‌شوند.
  • لنزهای پلی ‌کربنات ضد مه و خش: این نوع لنزها دارای پوششی هستند که از مه گرفتگی جلوگیری کرده و در برابر خش و آسیب های سطحی مقاوم می باشند.
  • لنزهای محافظ UV: برخی از لنزهای عینک ایمنی دارای پوشش یووی بوده که از چشمان در مقابل اشعه‌ های مضر UV محافظت می ‌کند.
  • لنزهای تخصصی برای شرایط خاص: برخی عینک‌ های ایمنی دارای لنزهای خاصی برای شرایط ویژه مثل محافظت در برابر لیزر یا انواع مواد شیمیایی هستند.

در ادامه به بررسی لنزها در محیط های مختلف می پردازیم.

معرفی انواع لنز عینک ایمنی

لنز شفاف و بی رنگ در عینک ایمنی

لنز شفاف و بی رنگ از رایج ترین انواع شیشه های عینکهای ایمنی بوده که برای مصارف عمومی کاربرد دارد. از لنزهای بی رنگ در محیطهایی که کارکنان با عوامل پرخطر در ارتباط نمی باشند، استفاده می شود. لنزهای شفاف و بی رنگ از بیشترین میزان انتقال نور برخوردار هستند؛ بنابراین در شرایط  کاری کم نور از آنها استفاده می شود که سبب افزایش دید افراد در محیط کار می گردد.

استفاده از این نوع لنزها سبب تشخیص رنگها از یکدیگر شده و قطعات کار به وضوع قابل مشاهده می باشند. از دیگر ویژگیهای این نوع لنزها می توان به مقاومت نداشتن دربرابر اشعه ها و پرتوها و قیمت مناسب اشاره کرد. این نوع لنزها در دو نوع ساده و یووی 400 تولید شده و در بازار عرضه می شوند. لنزهای عینک ایمنی شفاف معمولاً برای محافظت از چشمان در محیط‌ هایی که نیاز به دید واضح دارید استفاده می ‌شوند. این لنزها به طور کلی برای جلوگیری از ضربه ‌ها، ذرات و گرد و غبار مناسب هستند. لنزهای بی رنگ یا شفاف معمولاً به دلیل عدم تاری دید و عدم تغییر رنگ در محیط‌ های مختلف، این امکان را فراهم می ‌کنند که در شرایط نوری مختلف، مانند داخل و خارج ساختمان، بهترین دید را داشته باشید.

لنز عینک ایمنی پلاریزه یا قطبی

لنزهای عینک ایمنی پلاریزه یا قطبی، علاوه بر محافظت از چشم در برابر ضربه‌ ها و ذرات، دارای ویژگی‌ های خاصی همچون فیلتراسیون نور بازتابی (به عنوان مثال از سطوح آب، برف یا سطوح صاف دیگر) هستند. این ویژگی باعث کاهش تاری نورهای بازتابی شده و برای فرد، دید بهتر را فراهم می‌ کند. لنزهای پلاریزه به منظور کاهش اشعه های نور خورشید و افزایش دید در محیط های برفی و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. نوع ماده شیمیایی به کار رفته در ساختار این نوع لنزها سبب می شود که مانند فیلتر عمل کرده و بخشی از نور را قبل از برخورد با چشم حذف نماید. همچنین استفاده از لنزهای پلاریزه در رانندگی یا فعالیت‌ هایی که نیاز به دید واضح در برابر نور بازتابی دارید، بسیار مفید است.

پوشش به کار رفته در این نوع لنزها تیره بوده و موجب عدم تشخیص رنگ های واقعی می گردد. همچنین از این نوع لنزها در عینکهای آفتابی به دلیل مقاومت در برابر اشعه خورشید یا پرتوهای ایکس استفاده می کنند. افرادی که نسبت به تغییر رنگ نور بینایی حساسی دارند نباید از این لنز برای عینک ایمنی استفاده نمایند.

همچنین بخوانید: استاندارد های عینک ایمنی

معرفی انواع لنز های عینک ایمنی

لنز کهربایی عینک ایمنی

لنزهای کهربایی در عینک های ایمنی معمولاً از رنگ قهوه ای یا کهربایی هستند. این لنزها به دلیل رنگ خاصشان، نور آبی را کاهش می ‌دهند، یعنی این نوع لنزها از برخورد نور صفحه نمایش به چشم افراد جلوگیری می کنند؛ در نتیجه این نوع لنزعینک ایمنی برای افرادی که با رایانه همراه و گوشی های خود کار می کنند، بسیار مناسب هستند. این لنزها  در کاهش خستگی چشم و افزایش وضوح دید کمک می کنند. استفاده از این نوع لنزها در محیطهای مه آلود مناسب نیست و در محیطی که نور زیادی وجود دارد این نوع لنزها توصیه نمی شوند. لنزهای کهربایی در برابر خطرات فیزیکی از مقاومت بالایی برخوردار نبوده و بهتر است استفاده نشوند.

لنز آبی عینک ایمنی

لنزآبی عینک ایمنی در برابر نور زرد مقاومت بالایی دارد؛ بنابراین در محیط هایی که نور زرد زیاد باشد، می توان از آن استفاده کرد. لنز آبی نور حاصل از بخار سدیم را نیز خنثی می کند و از آسیب دیدن چشم کاربرانی که در چنین محیط کاری هستند، جلوگیری می کند. از لنزهای آبی برای کاهش خاصیت خیره ‌کنندگی در مواجهه با نورهای شدید، بهبود وضوح دید در برخی شرایط نوری و کاربردهای خاص مانند شنا یا ورزش‌های آبی، به دلیل ضد بخار بودن، استفاده می شوند. با این حال، استفاده از آنها معمولاً بستگی به نوع کاربری و شرایط محیطی دارد. این نوع لنز برای افرادی که از کامپیوتر یا گوشی های موبایل به صورت مداوم استفاده می کنند، مناسب نمی باشد.

لنز آیینه ای عینک ایمنی

لنزهای آیینه ‌ای در عینک های ایمنی دارای یک پوشش آیینه‌ ای بوده که به آنها ظاهری مانند آیینه می ‌بخشد. این لنزها علاوه بر محافظت از چشم در برابر ضربات و ذرات، قابلیت کاهش تابش های نوری ( اشعه های پرخطر و نور خورشید) را دارند. استفاده از این نوع لنزها در محیطهای مرطوب، برفی و ماسه ای توصیه نمی شود؛ زیرا در این محیطها کارکرد صحیحی ندارند. پوشش آیینه ای این نوع لنزها سبب می شود تا عبور نور حدود 10 الی 60 درصد کاهش یابد؛ بنابراین خستگی چشم کاربران را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

لنز نارنجی عینک ایمنی

لنزهای نارنجی در عینک‌های ایمنی معمولاً دارای یک رنگ نارنجی یا تناژ زرد با تنوع بالا می باشند. این لنزها به طور کلی برای افزایش کنتراست و بهبود وضوح دید در شرایط کم نور یا تاریک، مانند عینک کهربایی، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. استفاده از این نوع لنزها سبب افزایش روشنایی دید افراد می گردد؛ در نتیجه سبب بهبود دید شبانه و افزایش کیفیت دید در محیط های مه آلود می گردند. لنزهای نارنجی نور آبی را فیلتر کرده و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید: عینک ایمنی لیزر چیست؟

معرفی لنز های عینک ایمنی

لنز سبز عینک ایمنی

لنز سبز در عینک ایمنی از مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما برخوردار هستند. همچنین برای مسدود کردن تابش های الکترومغناطیسی یا EMR و اشعه مادون قرمز مناسب می باشند. افرادی که در کارخانه های دارای کوره فعالیت می کنند، بهتر است از این نوع لنزها برای عینک خود استفاده نمایند. برخی از این نوع لنزها در انجام فعالیت های جوشکاری مورد استفاده جوشکاران قرار می گیرند. استفاده از لنزهای سبز در کاهش خستگی چشم و افزایش وضوح دید کاربرد دارند.

نتیجه گیری

معرفی انواع لنز عینک ایمنی براساس محیطی که قرار است، مورد استفاده قرار گیرد، انجام می شود. مثلا عینک های شفاف برای محیطهای کم نور کاربرد دارند و از عینک های پلاریزه در محیطهایی که نور منعکس می شود مانند محیطهای برفی و مرطوب، استفاده می کنند. هنگام انتخاب لنز عینک ایمنی، ضروری است که به نیازهای افراد، کاربرد و استانداردهای ایمنی مرتبط به آن توجه شود.

4 دیدگاه در “انواع لنز عینک ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *