چشم و بینایی افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بی شک می توان گفت که مهم ترین اندامی می باشد که باعث ارتباط انسان با دیگران و محیط اطراف می شود. در برخی از شغل ها این امکان وجود دارد که به چشم ها آسیب وارد شود. برای مثال در شغل جوشکاری، ممکن است ذرات آتشین فلزات به چشم برخورد کنند و بینایی افراد را با مشکلاتی مواجه نمایند. مثال دیگری از این مشاغل، دندان پزشکی و جراحی است. در این شغل ها چشم جراحان و دندان پزشکان در معرض برخی آلودگی ها قرار دارند. آلودگی ها و عفونت ها می تواند باعث ایجاد آسیب های بینایی در این افراد شوند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از این خطرات، بایستی از عینک های ایمنی و عینک گاگل استفاده شود. بین عینک های ایمنی و گاگل تفاوت هایی وجود دارد که شناخت آن ها می تواند کمک کند با توجه به نوع فعالیت خود محصول مناسب را انتخاب کنید.

عینک ایمنی چیست؟

در زمان انجام برخی از کار ها، این امکان وجود دارد که ذرات، مایعات و حتی پرتو های خطرناک به سمت چشم ها پرتاب شوند. همه این موارد قادر هستند که به چشم و سطح بینایی افراد آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد کنند. یکی از ابزار هایی که از ایجاد این گونه آسیب ها جلوگیری می کند، عینک ایمنی است. استفاده از این ابزار ایمنی در مشاغل صنعتی و عمرانی ضرورت ویژه ای دارد. جنس فریم و نوع لنز عینک های ایمنی بر اساس نوع کاربرد و محل استفاده می تواند متنوع باشد.

گاگل ایمنی چیست؟

گاگل یکی از انواع عینک های ایمنی است که بسیار شبیه به عینک های معمولی می باشد. این عینک ها نسبت به عینک های طبی و معمولی تقویت شده اند. این تقویت برای آن است که گاگل وظیفه محافظت از چشم ها را به بهترین نحو انجام دهد. لنز گاگل قابلیت ضد مه و ضد خراش دارد. این قابلیت ها باعث افزایش عملکرد آن ها در شرایط مختلف می شوند. برای مثال قابلیت ضد خراش بودن لنز ها باعث می شود دید بهتری را تجربه کنید. در صورتی که ضربه ای به عینک وارد شود، چشمان شما را هیچ گونه آسیبی تهدید نکند. عینک گاگل به صورت کامل تری از چشم های شما محافظت می کند. این نوع عینک ایمنی برای مشاغلی که خطرات بیشتری چشم ها و بینایی شما را تهدید می کند، مناسب تر است.

همچنین بخوانید: کاربرد گاگل ایمنی

تفاوت عینک ایمنی و گاگل

بررسی تفاوت های عینک ایمنی و گاگل

با آن که گاگل نوعی عینک ایمنی به حساب می آید، اما تفاوت عینک ایمنی و گاگل کاملا محسوس است. هر دو آن ها وظیفه دارند که از چشم های افراد در برابر آسیب ها و خطرات احتمالی محافظت کنند. هر دو نوع را می توانید با نسخه چشم پزشک و بینایی سنج تهیه کنید. یکی از تفاوت های بین این دو، تناسب آن هاست. عینک های ایمنی اکثرا قابلیت تنظیم سایز ندارند. این موضوع باعث می شود که گاها تناسب بین اندازه عینک و سر وجود نداشته باشد. این موضوع یعنی عدم تناسب می تواند مشکلاتی را برای فرد استفاده کننده ایجاد کند. برای مثال اگر سایز عینک ایمنی بزرگ تر از سر و قالب صورت افراد باشد، عینک به خوبی روی چشم ها قرار نمی گیرد و ممکن است آسیب های مختلفی برای چشم ایجاد شود. اگر عینک ایمنی کوچک تر از سر باشد، فشاری که روی شقیقه ها وارد می شود، باعث سر درد خواهد شد. در گاگل ها عدم تناسب بین اندازه عینک و سر وجود ندارد زیرا از طریق کش و بند های قابل تنظیم می توانید تناسب خوبی بین سر و سایز عینک ایمنی خود ایجاد کنید.

1. تفاوت در لنز

تفاوت دیگری که بین گاگل و عینک های ایمنی وجود دارد، نوع و جنس لنز استفاده شده در آن ها است. به طور معمول لنز عینک های ایمنی از شیشه و نوعی پلاستیک خاص به نام Triloid است. این در حالی است که در ساخت لنز گاگل ها از ماده ای به نام پلی کربنات استفاده شده که شفافیت و سختی بالایی دارد. ویژگی های سختی بالا و شفافیت مناسب باعث می شود که پلی کربنات به یک گزینه بسیار عالی برای ساخت لنز گاگل ها تبدیل شود.

2. تنفس پوستی

طبیعتا در حین کار ممکن است بخش هایی از صورت دچار تعریق شوند. تعریقی که در نواحی چشم صورت می گیرد باعث می شود هوایی که درون گاگل محبوس است گرم شده و به مرور زمان روی لنز عینک بخار به وجود آید. درون گاگل ها، سوپاپ هایی وجود دارند که اجازه نمی دهند هیچ گونه بخاری روی لنز گاگل بنشیند. مسیر این سوپاپ ها یک طرفه و از داخل به خارج است. به همین علت هیچ گونه گاز و هوای آلوده ای وارد فضای داخلی گاگل نخواهد شد.

3. وزن

در خصوص وزن نمی توان مطلب دقیقی را بیان کرد. زیرا وزن عینک های ایمنی و گاگل ها بر اساس متریال به کار رفته در ساخت آن ها، ابعاد و کاربرد های مختلفی که دارند متفاوت است. برای مثال عینک و گاگلی که برای محافظت از چشم در جوش کاری به کار می رود بی شک سنگین تر از عینک و گاگلی است که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین وزن عینک، تفاوت عینک ایمنی و گاگل به شمار نمی آید.

همچنین بخوانید: انواع لنز عینک ایمنی

4. مقاومت و کاربرد ها

مقاومت عینک های ایمنی در برابر ضربه، خدشه، حرارت و مواد شیمیایی یکسان نیست. میزان مقاومت آن ها به کاربرد و شغل افراد بستگی دارد. این موضوع باعث می شود که هر عینک ایمنی برای شغل خاصی مناسب باشد. البته این امکان وجود دارد که یک عینک ایمنی برای چند شغل و کار مناسب باشد. اما لزوما در همه مشاغل کارایی ندارد. برای مثال افرادی که در یک کارگاه نجاری و یا جوشکاری فعالیت دارند از عینک های ایمنی استفاده می کنند که در برابر حرارت و پرتاب ذرات با دمای بالا مقاوم باشند. این در حالی است که افراد شاغل در آزمایشگاه از عینک هایی با مقاومت بالا در برابر اسید و مواد شیمیایی استفاده می کنند. اما در گاگل ها شاهد این موضوع نیستیم. شما از یک گاگل می توانید در مشاغل مختلفی استفاده کنید و تقریبا می توان گفت که از این بابت هیچ گونه محدودیتی نخواهید داشت.

5. ایمنی

به علت آن که گاگل ها در برابر ضربه بسیار مقاوم تر هستند و کل چشم را پوشش می دهند، ایمنی بیشتری را برای کاربر به ارمغان می آورند. برخی از عینک های ایمنی تمام چشم را پوشش نمی دهند و امکان دارد که در محیط کاری آسیب هایی در کمین سلامت چشم و بینایی افراد باشد. در حوزه میزان ایمنی و مقاومت در برابر عوامل مختلف شاهد تفاوت عینک ایمنی و گاگل هستیم.

سخن پایانی

گاگل ها نوعی عینک ایمنی هستند که وظیفه دارند از چشم های افراد محافظت کنند. گاگل ها در مقایسه با عینک های ایمنی کاربردی تر هستند و عملکرد بهتری را از خود به جای می گذارند. عینک های ایمنی را نمی توان در همه مشاغل استفاده کرد اما، گاگل ها این قابلیت را دارند که در همه مشاغل مورد استفاده قرار بگیرند. وجود سوپاپ در گاگل ها باعث می شود که تعریق پوستی شرایط را برای ایجاد بخار بر روی لنز ها فراهم نکند. بر خلاف گاگل ها در عینک های ایمنی شاهد این سوپاپ ها نیستیم. معمولا عینک های ایمنی تناسب قابل تنظیمی را با سایز سر انسان ندارند اما سایز گاگل ها را می توان به نحوی تنظیم کرد تا با اندازه سر تناسب داشته باشد. تناسب عینک با سایز سر باعث بهبود عملکرد و افزایش تمرکز افراد خواهد شد.

2 دیدگاه در “تفاوت عینک ایمنی و گاگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *