شرکت نفت از جمله شرکت هایی است که احتمال خطر در آن بسیار زیاد است و برای فعالیت در این شرکت باید از تجهیزات ایمنی حفاظت فردی استفاده کرد. این تجهیزات ایمنی باید به صورت کامل برای کارکنان فراهم شود و به گونه ای باشد که از تمامی قسمت های بدن کارکنان محافظت کند. لباس کار از جمله مهم ترین تجهیزات در این شرکت می باشد که باید توانایی محافظت از کل بدن را داشته باشد. این تجهیزات ایمنی برای پرسنل شرکت تهیه و آماده می شود که از بدن در برابر مواد شیمیایی محافظت می کند و همچنین برای شناسایی کارکنان بسیار مناسب است.

بررسی تجهیزات مورد نیاز در شرکت نفت و پتروشیمی

بررسی تجهیزات مورد نیاز در شرکت نفت و پتروشیمی

تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای شرکت نفت عبارتند از:

لباس کار مناسب

یکی از مهم ‌ترین تجهیزات ایمنی است که تمام بدن فرد را می ‌پوشاند و در برابر خطرات از بدن او محافظت می ‌کند. جنس‌ لباس باید به ‌گونه‌ای باشد که تولید الکتریسیته نکند و همچنین مانع تحرک فرد نشود. همچنین جنس آن باید به‌گونه‌ای باشد که گرمای زیاد تولید نکند و از استحکام زیادی برخوردار باشد.

دستکش ضد حریق

این دستکش ایمنی از وسایل حفاظتی هستند که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می ‌گیرند. شرکت نفت برای اینکه امنیت کارکنان خود را تامین کند از دستکش‌ های مخصوص استفاده می ‌کند. این دستکش ‌ها در برابر مواد شیمیایی از دست‌ کارکنان محافظت می ‌کنند. همچنین این دستکش‌ ها از بهترین مواد درست شده‌ اند و معمولاً از جنس لاتکس، نىوپرن و کربن درست می ‌شوند.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی از جمله کلاه ایمنی مهندسی یکی از تجهیزات ایمنی شرکت نفت می‌باشد که باید دارای خصوصیات ویژه‌ ای باشد تا برای مدت زمان طولانی باعث آزار و ناراحتی فرد نشود. این کلاه باید مجهز به عرق‌گیر باشد تا بتواند با قدرت جذب بالا مانع ریزش عرق بر روی پیشانی و چشم شود. باید وزن آن سبک باشد تا کاربر بتواند به‌ راحتی از آن استفاده کند.

کفش‌های مناسب برای محافظت در برابر ضربه و حرارت

جنس این کفش‌ ها باید به‌ گونه‌ای باشد که در برابر حرارت مقاوم باشند. همچنین وزن آن باید سبک باشد تا مانع حرکت فرد نشود. همچنین این کفش‌ ها باید از مواد با کیفیت ساخته شده باشند تا دوام بالایی داشته باشند.

همچنین بخوانید: مشاغلی که باید از دستکش ایمنی استفاده کنند

اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در شرکت‌های نفتی

 

اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در شرکت‌های نفتی و پتروشیمی

در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تجهیزات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا در این صنایع مواد سمی و قابل انفجار زیادی وجود دارد که اگر نشت پیدا کنند باعث آتش ‌سوزی و انفجار خواهند شد. بنابراین برای حفظ ایمنی کارکنان در این صنایع استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار مهم است. جنس لباس کار افرادی که در این صنایع مشغول به ‌کار هستند بسیار مهم می ‌باشد، در نتیجه آن را می ‌توان جزو مهم ‌ترین تجهیزات ایمنی شرکت نفت به‌ حساب آورد. رعایت نکردن نکات ایمنی و فراهم نبودن تجهیزات لازم برای محافظت از جان کارکنان در شرکت‌ های نفت و پتروشیمی موجب مرگ کارکنان و آسیب‌ های جدی به آنها خواهد شد. برای اینکه از بروز هرگونه حادثه ‌ای جلوگیری شود باید اهمیت تجهیزات ایمنی برای کارکنان توضیح داده شود. تمام تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار، دستکش ایمنی، کلاه ایمنی و عینک ایمنی که بوسیله شرکت ‌های مختلف تولید می ‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد. همچنین این تجهیزات باید از کیفیت بالا و استحکام زیاد برخوردار باشد تا بتوانند به نحو احسنت از فرد محافظت کنند.

چگونه با استفاده از تجهیزات ایمنی از بروز حوادث در شرکت نفت جلوگیری کنیم؟

به‌دلیل وجود مواد قابل اشتعال در شرکت نفت و گاز، کارفرمایان برای جلوگیری از ایجاد آتش در فضای کار تجهیزات ایمنی لازم را فراهم می‌ سازند. به‌کار بردن تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از آتش ‌سوزی، یکی از راه ‌های تضمین ایمنی و سلامت کارگران است. در ادامه چند راه برای جلوگیری از آتش‌ سوزی در شرکت نفت را بیان می‌ کنیم.

1. ارزیابی آمادگی اولیه در برابر آتش در فضای کار

با وجود اینکه تجهیزات ایمنی شرکت نفت برای جلوگیری ازآتش سوزی همیشه آماده است؛ اما کارفرمایان باید همواره به بررسی مناطق آسیب ‌پذیر بپردازند و قسمت ‌هایی را که ممکن است آتش سوزی در آنجا بیشتر اتفاق بیفتد شناسایی کنند. همچنین باید به دنبال مکان ‌هایی باشند که تجهیزات حفاظتی در برابر آتش ضعیف یا ناقص است و آن را در وضعیت مطلوب قرار دهند.

2. نزدیک نگه‌داشتن تجهیزات ایمنی برای زمان‌های اضطراری

افرادی که به‌کار جوشکاری می‌پردازند باید همواره خاموش کننده‌های آتش را در اطراف خود و نزدیک به خود داشته باشند. برای اینکه جلوی پخش شدن آتش گرفته شود و سریع‌تر خاموش گردد، آتش‌نشانی ‌ها باید نزدیک به محل احتراق باشند تا کارگران بتوانند سریع فضای آتش‌ سوزی را جدا سازند.

3. نصب سیستم‌های تشخیص و هشدار دهنده

سیستم های تشخیص و هشدار‌ دهنده  یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی شرکت نفت است. در صورت آتش سوزی باید فوراً به کارگران هشدار داده شود تا بتوانند محل آتش‌سوزی را تخلیه کنند.

4. اندازه‌گیری گازهای خطرناک با تجهیزات ردیابی

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی شرکت نفت سیستم تشخیص گازهای خطرناک موجود در فضا است. زمانی که سطح این گازها بیش از ۱۰ درصد باشد ممکن است انفجار صورت بگیرد. در نتیجه کارگران باید آموزش ببینند تا کار را متوقف کنند. در این مواقع از دتکتورهای مکشی لیزری استفاده می‌ شود.

5. آموزش استفاده از وسایل حفاظت از آتش

به کارگران آموزش دهید تا حتماً از تجهیزات حفاظت از آتش استفاده کنند. همچنین چگونگی استفاده از این ابزارها را نیز آموزش دهید. یک مانور در مورد چگونگی خروج اضطراری کارگران در زمان آتش‌سوزی برگزار کنید؛ زیرا تخلیه به‌ موقع ساختمان کمک زیادی به محافظت از کارکنان در برابر آسیب و تلفات آتش‌سوزی می ‌کند.

همچنین بخوانید: تفاوت دستکش وینیل و لاتکس

اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در شرکت‌های نفتی

نکات مهم برای ایمنی در شرکت نفت و پتروشیمی

رعایت نکات زیر در مجموعه ‌های نفت و پتروشیمی، به ‌منظور حفظ ایمنی و سلامت کارگران، ضروری است:

  • استفاده و نگه ‌داری مناسب از تجهیزات ایمنی فردی
  • آموزش قبل از شروع کار از اصول مهم ایمنی در صنعت نفت
  • تداوم کنترل ‌ها و نظارت ‌ها
  • به‌ کار بردن اصل ایمنی و بهداشت در صنعت نفت

تجهیزات ایمنی شرکت نفت مورد نیاز کسب و کار شما

معمولاً شرکت نفت جزو مشاغل پرخطر محسوب می ‌شود و فعالیت در این شرکت نیازمند استفاده از تجهیزات ایمنی بالا است. به ‌همین خاطر اکثر افرادی که در این شرکت مشغول به فعالیت هستند، باید از تجهیزات ایمنی بالایی برخوردار باشند. این تجهیزات شامل لباس کار، دستکش، کفش‌های ضد حرارت و کلاه ایمنی است. همچنین استفاده از تجهیزاتی که قبل از وقوع آتش‌سوزی باعث آگاه شدن کارکنان و کارگران گردد تا بتوانند هرچه زودتر محل آتش‌سوزی را تخلیه کنند نیز ضروری است.

1 دیدگاه در “تجهیزات ایمنی شرکت نفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *