در حین کار یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت نکات ایمنی است. با توجه به شغل و محیط کاری باید از وسایل ایمنی مختلفی همچون دستکش ایمنی، گوشی صدا گیر و عینک ایمنی استفاده کنید. از انواع دستکش ایمنی بر اساس کاربرد های مختلف آن ها، در شغل های مختلفی استفاده می شود. به همین دلیل شناخت کافی از انواع، کاربرد و مزایای دستکش های ایمنی، می تواند به شما کمک کند که بتوانید بهترین و مناسب ترین دستکش را انتخاب و خریداری نمائید. این گونه دستکش ها، در طرح و جنس های مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها برای مشاغل و مصارف متنوعی مناسب هستند.

علائمی که روی دستکش ایمنی نوشته شده چه معنی دارد؟

همه چیز درباره دستکش ایمنی

دست یکی از اعضای مهم بدن است که کارایی زیادی دارد و انجام امور مختلف بدون آن تقریبا به هیچ وجه میسر نیست. مشاغل مختلفی وجود دارند که در حین کار، امکان آسیب به دست ها وجود دارد. از جمله این شغل ها می توان به جوش کاری، تراش کاری، نجاری و سنگ بری اشاره کرد. به همین علت بایستی از یک ابزار ایمنی و محافظتی برای حفظ سلامت دست ها استفاده کرد. دستکش های ایمنی مهم ترین و بهترین وسلیه ایمنی هستند که می توانند از دست ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنند. به شما توصیه می کنیم که با توجه به شغل و نیاز خود، از یک دستکش ایمنی مناسب و مخصوص شغل خود استفاده کنید. برای مثال دستکش ایمنی مخصوص جوشکاری برای مشاغل دیگری مثل نجاری مناسب نیست.

زمانی که قصد انجام کار های سنگین و پر خطر را دارید، یکی از مهمترین وسایل و ابزار های ایمنی، دستکش ایمنی مناسب است. دستکش های ایمنی یک ابزار بسیار مهم و کاربردی هستند و با توجه به قالب دست افراد در سایز های استاندارد تولید می شوند. جالب است بدانید که دستکش های ایمنی در برابر آسیب های مختلفی مثل بریده شدن، حرارت، ضربه و مواد شیمیایی مقاوم هستند. میزان مقاومت هر یک از دستکش های ایمنی در برابر آسیب های مختلف به نوع و کاربرد آن ها بستگی دارد.

علائمی که روی دستکش ایمنی نوشته شده چه معنی دارد؟

هر دستکش ایمنی که تولید می شود برای شغل خاصی مناسب است. در تولید هر کدام از انواع آن ها استاندارد های خاصی در نظر گرفته می شود. روی هر دستکش تولید شده کد یا علامت اختصاری خاصی درج می شود که هر کدام از آن ها دارای مفهوم و معانی خاصی هستند. معمولا این علامت های اختصاری 5 کاراکتری هستند. این 5 کاراکتر شامل دو حرف انگلیسی و سه عدد می شوند. گاهی از اوقات این علائم 4 کاراکتری خواهند بود. مهم ترین علامت های اختصاری که روی دستکش ها درج می شوند عبارتند از:

  • EN374: این علامت نشان می دهد که تست های شیمیایی روی محصول انجام شده است.
  • EN511: اگر این کد روی محصول وجود داشت نشانگر آن است که محصول در برابر سرما بسیار مقاوم است.
  • EN421: این کد به شما می گوید که مقاومت دستکش تولید شده در برابر عوامل میکروبی تست شده است
  • E388: محصولی که این کد روی آن درج شده باشد، در برابر ضربات فیزیکی و مکانیکی مقاوم است.
  • En407: این کد نشان دهنده مقاومت محصول در برابر آتش و حرارت است.
  • En421: با وجود این کد می توانیم از مقاومت محصول در برابر مواد رادیو اکتیو مطمئن باشیم.
  • EN388: اگر روی محصول تولید شده این کد وجود داشت می توانید از مقاومت این دستکش در برابر برش اطمینان حاصل کنید.
  • En388: این علامت نشانگر آن است که محصول در برابر جریان برق مقاومت خوبی خواهد داشت.

استاندارد های دستکش ایمنی

استاندارد های دستکش ایمنی

اگر در هنگام ساخت و تولید دستکش های ایمنی استاندارد های لازم رعایت نشود، دستکش تولید شده نمی تواند از ایجاد صدمات احتمالی به دست افراد جلوگیری کند. بنابراین باید استاندارد های لازم رعایت و روی محصول تولید شده نیز درج شوند. با توجه به نوع و کاربرد دستکش ایمنی، استاندارد های متفاوتی وجود دارد و باید در هنگام تولید همه آن ها در نظر گرفته شوند. توجه داشته باشید که اگر تولید کننده دستکش های ایمنی حتی یکی از استاندارد ها را رعایت نکند، امکان آسیب دیدن دست های کاربر در حین کار وجود دارد. برخی از این استاندارد ها عبارتند از:

  • Ph باید بین 3.5 تا 9.5 باشد
  • امنیت بالا و ایمنی حداکثری برای دست و انگشتان ایجاد کند
  • تولید کننده موظف است که مواد تشکیل دهنده ای که ممکن است حساسیت و آلرژی برای دست ایجاد کند را روی محصول درج کند
  • روی دست ساییدگی ایجاد نکند
  • طول و سایز دستکش مشخص شود
  • استاندارد و علایم اختصاری یا کد بندی روی آن درج شود
  • روش استفاده و نگهداری آموزش داده شود
  • نشان استاندارد CE اروپا را داشته باشد
  • نام برند و شرکت تولید کننده روی محصول درج شود

کاربرد های دستکش ایمنی

اهمیت اعضایی از بدن مثل دست بر هیچ کسی پوشیده نیست. در صورتی که دست ها دچار صدمه و یا آسیب شوند، بی شک زندگی برای افراد بسیار سخت خواهد شد. در برخی از مشاغل این امکان وجود دارد که به دست افراد شاغل آسیب های جدی وارد شود. بنابراین کارکنان و کارگران قبل از شروع فعالیت خود بایستی موارد ایمنی را رعایت و از وسایل ایمنی مثل دستکش استفاده کنند. دستکش های ایمنی در مشاغل مختلفی مثل جوشکاری، آتش نشانی، نجاری و پزشکی و امثالهم می توانند دست افراد را در برابر هر گونه آسیب و صدمه محافظت کنند.

استفاده از دستکش ایمنی چه مزایایی دارد؟

اگر از دستکش ایمنی مناسب در محیط های کاری استفاده کنید، علاوه بر محافظت از دست ها مزیت های دیگری را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. از جمله این مزیت ها می توان به پیشگیری از آلودگی، محافظت در برابر عوامل خارجی و افزایش عملکرد اشاره کرد.

1. حفاظت از  دست ها

محافظت از دست ها مهم ترین و اصلی ترین مزیتی است که دستکش های ایمنی دارند. با استفاده از دستکش های ایمنی، می توانید از دست های خود محافظت کنید. این دستکش ها در برابر آسیب های ناشی از خراش و ضربه، برش، حرارت، مواد شیمیایی و برق مقاوم هستند.

2. پیشگیری از آلودگی

در برخی از مشاغل اگر از دستکش ایمنی مناسب استفاده نشود این امکان وجود دارد که دست ها آلوده شوند و آلودگی به وجود آمده بین افراد شاغل در آن محیط کاری منتقل شود. در صورتی که افراد از دستکش های ایمنی استفاده کنند، دیگر شاهد آلودگی دست ها و انتقال آلودگی و عفونت ها بین کارکنان نخواهیم بود.

3. محافظت در برابر عوامل خارجی

در برخی از مشاغل شاهد آن هستیم که عوامل خارجی باعث ایجاد مشکلاتی می شود و به دست ها آسیب جدی وارد می کنند. برخی از این عوامل عبارتند از شوک الکتریکی، مواد شیمیایی، حرارت و افتادن وسایل. هر کدام از این عامل ها می توانند آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت دست افراد وارد کنند.

4. افزایش عملکرد

زمانی که کارکنان از ایمنی خود مطمئن باشند، وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند. افراد زمانی که از دستکش ایمنی استفاده می کنند، از ایمنی جسمانی خود اطمینان خاطر پیدا خواهند کرد و به طبع آن عملکرد و بهره وری کارگران و کارکنان افزایش خواهد یافت.

استفاده از دستکش ایمنی چه مزایایی دارد؟

مشاغلی که استفاده از دستکش ایمنی برای آنها ضروری است

اهمیت دست ها و وظایف مهمی که دارند بر کسی پوشیده نیست. بنابراین حفاظت از دست ها امری است که باید اهتمام ویژه ای به آن داشت. در برخی از مشاغل این امکان وجود دارد که به دست های کارکنان و کارگران آسیب جدی وارد شود. به همین جهت استفاده از دستکش ایمنی امری ضروری در برخی از مشاغل می باشد. مشاغلی که امکان آسیب به دست در آن ها وجود دارد و بایستی در هنگام کار از دستکش ایمنی استفاده کنید عبارتند از:

  • مشاغل حوزه نفت و گاز
  • اپراتور های ماشین آلات و تجهیزات سنگین
  • مکانیکی
  • برق کاری
  • نجاری
  • تیم های امداد و نجات
  • پزشکی
  • رادیولوژی
  • پرستاری
  • جوش کاری
  • آهنگری و ریخته گری
  • صنایع فولادی

سخن پایانی

در برخی از مشاغل، خطرات و آسیب های خاصی سلامت دست ها را تهدید می کنند. برای آن که سلامت و امنیت جانی کارکنان و کارگران تامین شود بایستی از ابزار های ایمنی همچون دستکش ایمنی استفاده شود. دستکش های ایمنی در انواع و اقسام مختلف تولید می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. از دستکش های ایمنی در مشاغل مختلفی مثل جوشکاری، نجاری، آهنگری، سنگ بری و حتی مشاغل حوزه پزشکی استفاده می شود. دستکش های ایمنی علاوه بر حفاظت از دست دارای مزیت های دیگری مثل پیشگیری از آلودگی و انتقال آن بین افراد و افزایش و بهبود عملکرد نیز هستند. روی دستکش تولید شده یک سری علائم خاص درج می شود که نشان دهنده مشخصات و سطح مقاومت آن در برابر عوامل مختلف است. توجه داشته باشید که دستکش های ایمنی بایستی بر اساس استاندارد های خاصی تولید شوند وگرنه نمی توانند عملکرد خوبی از خود به جا بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *