ماسک‌های ایمنی فیلتردار از مهمترین و کاربردی‌ترین تجهیزات ایمنی محسوب می‌شوند. اکثر افراد با شنیدن نام ماسک فیلتردار، به یاد دوران شیوع کرونا و کاربرد آن در برابر ویروس‌ها و ایمن نگه‌داشتن خود در برابر بیماری‌ها می‌افتند. در حالی که این ماسک‌ها از سال‌ها پیش تاکنون در صنعت به‌عنوان تجهیزات ایمنی برای محافظت از دستگاه تنفسی افراد در برابر آلودگی‌های محیطی استفاده می‌شده‌ است. انواع مختلفی از این ماسک‌ها وجود دارند که هر یک برای کاربردی خاص طراحی ‌شده‌اند. در ادامه با انواع ماسک ایمنی فیلتردار و کاربرد آنها آشنا می‌شوید.

ماسک‌ ایمنی فیلتردار چیست؟

پیش از آنکه با انواع ماسک ایمنی آشنا شوید، بهتر است بدانید که این ماسک چیست و در چه مواردی کاربرد دارد. این ماسک ایمنی به‌دلیل داشتن فیلتر، مانع از تنفس گاز و بخارات سمی و سایر آلودگی‌ها می‌شود و بدین ترتیب از دستگاه تنفسی شما محافظت می‌کند. ماسک‌های ایمنی فیلتردار در دو نوع هوارسان اتمسفری و فیلترکننده هوا به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم. این ماسک ها توسط شرکت های مختلفی از جمله محصولات شرکت 3m، برند هانیول و برند دراگر تولید می شوند و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند.

انواع ماسک‌های ایمنی فیلتردار

ماسک ایمنی هوارسان اتمسفری

این ماسک ایمنی و ماسک شیمیایی دارای انواع مختلفی از جمله ماسک شیمیایی تمام صورت و ماسک شیمیایی نیم صورت می باشند و درواقع هوای تنفسی فرد را تأمین می‌کند تا فرد مجبور به استنشاق هوای آلوده نباشد. این ماسک‌ها در شرایطی که اکسیژن هوا کمتر از 21% باشد، استفاده می‌شوند.

ماسک‌های ایمنی هوارسان به دو نوع اصلی تفکیک می‌شوند:

  • ماسک فیلتردار با کپسول سر خود: این ماسک‌ها دارای یک منبع تنفسی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز هر فرد هستند و حداکثر تا 4 ساعت می‌توانند اکسیژن مورد نیاز را تأمین کنند.
  • ماسک فیلتردار هوارسان شلنگی: ماسک‌های هوارسان شلنگی، از طریق منابع ثابت هوای فشرده مانند دستگاه دمنده هوا و به‌وسیله شلنگ تحت فشار، هوای مورد نیاز فرد را تأمین می‌کنند و مانع از تنفس هوای آلوده می‌شوند. طول این شلنگ‌ها معمولاً 25 الی 30 فوت است و در پایین‌ترین فشار باید به میزان L/MIN 170 هوا را ارسال کنند.

ماسک ایمنی هوارسان اتمسفری

ماسک ایمنی فیلترکننده هوا

نوعی دیگر از ماسک‌های ایمنی فیلتردار، ماسک ایمنی فیلترکننده هوا است که در انواع مختلفی به شرح ذیل وجود دارند:

  • ماسک فیلترکننده ذرات: این ماسک‌های دارای سری های زیر هستند:

سری P (ذرات عایق روغن)

سری N (مقاوم در برابر ذرات غیرروغنی)

سری R (ذرات مقاوم در برابر روغن)

همچنین برپایه استانداردهای اروپا ماسک های تنفسی گرد و غبار به سه کلاس زیر قابل تفکیک هستند:

FFP1 (فیلتر حفاظتی آیروسل‌های جامد و مایع غیرسمی با تراکم 25/1 برابر حد مجاز)

FFP2 (فیلتر حفاظتی آیروسل‌های جامد و مایع غیرسمی و یا با مسمومیت کم تا متوسط با تراکم ۱۲ برابر حد مجاز)

FFP3 (حفاظت در برابر آیروسل های جامد و مایع غیرسمی و یا با مسمومیت کم تا متوسط یا با سمیت بالا با تراکم ۵۰ برابر حد مجاز)

  • ماسک فیلترکننده گاز و بخارات سمی: این ماسک برای حفاظت از سیستم تنفسی افراد در برابر گاز و بخارات سمی مانند بخارات جیوه یا آمونیاک استفاده می‌شود. این ماسک‌ها به دو سری کارتریج دار و ماسک تنفسی گازی کانیستردار تفکیک می‌شوند. کارایی این ماسک‌ها جلوگیری از ورود گاز و بخار سمی به دهان و چشم است. اما تفاوت آن در اندازه آلاینده‌ها و میزان جذب آنها است و ماسک کانیستردار دارای یک دریچه است.
  • ماسک الکتریکی فیلترکننده هوا: این ماسک دارای یک دمنده الکتریکی برای فیلتر کردن هوای تنفسی فرد است.
  • ماسک نجات: این ماسک‌های فیلتردار برای استفاده در شرایط اضطراری و جلوگیری از رخ دادن خطرات جانی کاربرد دارند و در مواردی مانند مناطقی که امکان مسمومیت تنفسی یا اکسیژن بسیار کم وجود دارد، استفاده می‌شوند.
  • ماسک تنفسی با کاور زغال اکتیو: این ماسک از جنس نمد و با کاور زغال اکتیو است که از تنفس گاز و بخارات سمی و گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

ماسک ایمنی فیلترکننده هوا

انواع فیلترهای ماسک‌های ایمنی

ماسک‌های ایمنی فیلتردار، با فیلترهای متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند که هر یک برای استفاده در محیط و موقعیت خاصی مناسب هستند و برای استفاده در ماسک شیمیایی نیم صورت و تمام صورت مناسب هستند. در ادامه انواع فیلتر ماسک با کاربرد آنها را توضیح می‌دهیم.

  • نوع A: این نوع فیلتر برای تصفیه گاز و بخارهای آلی گوناگون کاربرد دارد.
  • نوع B: این نوع فیلتر، گاز و بخارات اسیدی مانند مونوکسید کربن را فیلتر می‌کند.
  • نوع E: این نوع فیلتر تصفیه کننده گازهای معدنی مانند دی‌اکسید سولفور محسوب ‌می‌شود.
  • نوع G: این نوع فیلتر مواد شیمیایی با فشار بخار پایین را تصفیه می‌کند.
  • نوع K: این فیلتر حذف کننده آمونیاک و مشتقات آن است.
  • نوع MB: تصفیه کننده متیل بروماید است.
  • نوع: AX این فیلتر گروهی از ترکیبات آلی با نقطه جوش پایین‌تر از 65 درجه سانتی‌گراد را تصفیه می‌کند.
  • نوع HG: برای تصفیه بخارات جیوه است.
  • نوع NO: این فیلتر اکسیدهای نیتروژن را فیلتر می‌کند.

سخن پایانی

ماسک‌های ایمنی فیلتردار، از مهمترین تجهیزات ایمنی به‌شمار می‌روند که برای افرادی که در شرایط نامناسب آب و هوایی مجبور به کار هستند، کاربرد دارند. این ماسک‌ها در انواع مختلف و متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین باید نوع و کاربرد هر کدام را بشناسید. در غیر این صورت، ممکن است این ماسک‌ها کارایی لازم را نداشته‌ باشند و حفاظت کامل از دستگاه تنفسی شما انجام نشود. بنابراین اگر می‌خواهید از دستگاه تنفسی خود در برابر آلاینده‌ها و در محیط کاری حفاظت کنید، با توجه به مطالبی که مطرح شد بهترین نوع ماسک را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. شما تیمی توانید ای محصولات را از فروشگاه کاراسیفتی به صورت آنلاین سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *