یکی از مهم ترین اعضای بدن که بایستی در خصوص ایمنی و سلامت آن دقت و توجه ویژه ای داشت، گوش است. گوش یکی از مهم ترین اندامی است که در حفظ تعادل انسان نقش بسیار مهمی دارد. همچنین یکی از حساس ترین و آسیب پذیر ترین اندام های حسی بدن می باشد. سطح آسیب پذیری این اندام تا حدی است که به راحتی بر اثر صداهای بلند می تواند دچار صدمات جبران ناپذیری شود. از این رو بسیار مهم است که از گوشی ایمنی برای کاهش سطح صداهایی که به گوش می رسد استفاده کنیم. البته باید بدانید که گوشی ایمنی به صورت یکسان تولید نمی شوند و مدل های متفاوتی دارند و بسیار مهم است که با توجه به شغل و فعالیت خود از چه نوع گوشی ایمنی استفاده کنید. کارفرمایان باید علاوه بر اجباری کردن استفاده از گوشی ایمنی، اقداماتی را برای کاهش سطح قرار گرفتن در معرض صدای بلند را در محل کار اجرا کنند. این اقدامات شامل استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات کم سر و صدا، نصب موانع صوتی و ایجاد کردن برنامه های حفظ شنوایی می باشد.

چرا باید از گوشی ایمنی استفاده کنیم؟

چرا باید از گوشی ایمنی استفاده کنیم؟

در ادامه آن چه که در بالا تر بیان شد بایستی بگوییم که اگر آسیبی به گوش وارد شود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که جبران آن ها امکان پذیر نباشد. تماس طولانی مدت با صدا های بلند یکی از مهمترین دلیل های آسیب رسیدن به گوش است. یکی از شایع ترین مشکلات شغلی که در سطح جهانی وجود دارد، کم شنوایی و آسیب های اندام گوش است که از نویز و صدا ناشی می شود. کم شنوایی و یا از دست دادن قدرت شنوایی تنها قسمتی از مشکلاتی است که بر اثر حجم بالای صدا به وجود می آید. در برخی از افراد با توجه به آسیبی که به گوش آن ها وارد شده، مشکلات دیگری از جمله عدم حفظ تعادل به وجود می آید. برای جلوگیری از این مشکلات و عدم آسیب به گوش در مشاغل مختلف بایستی از گوشی ایمنی استفاده کنید. در مشاغل مختلفی که در حین کار امکان آسیب به گوش وجود دارد استفاده از گوشی ایمنی از جمله ایرماف و ایرپلاگ الزامی است.

لیست مشاغلی که باید از گوشی ایمنی استفاده کنند

محافظت از گوش و جلوگیری از آسیب هایی که احتمال دارد به گوش وارد شود از حیاتی ترین و ضروری ترین اموری است که در حین کار بایسیتی به آن ها توجه کرد. در برخی از مشاغل و حرفه ها شاهد حجم بالای صدا هستیم که می توانند به سلامت گوش افراد آسیب جدی وارد کنند. به طور کلی کارگران ساختمانی، اپراتورهای تجهیزات سنگین، کارگران کارخانه و تولیدی، فرودگاه، معدن و حفاری، صدابرداران و نوازندگان، کشاورزان و پرسنل نظامی؛ از جمله افرادی هستند که خطر آسیب به گوش آن ها را تهدید می کند. استفاده از وسایلی همچون گوشی ایمنی و گوش گیر هایی که داخل گوش قرار می گیرد می تواند به حفظ سلامت گوش این افراد کمک شایانی کند. کارفرما ها موظف هستند که تا حد امکان میزان صدا هایی که برای گوش انسان در محیط کار مضر هستند را کاهش دهند و ایمنی کارگران و کارمندان را تامین نمایند. در صورتی که از گوش خود محافظت کنید، می توانید از به وجود آمدن خطرات بعدی مثل کم شنوایی جلوگیری به عمل آورید.

1. کارگران ساختمانی

در محیط کارگاه های ساختمانی و در حین انجام برخی از کارهای ساختمانی مثل برش انواع سنگ، کار با آهن آلات و امثال آن حجم صدای بالایی تولید می شود. اگر کارگران این قسمت ها از ابزارهای محافظت از گوش استفاده نکنند، این امکان برای آن ها وجود دارد که به شنوایی آن ها آسیب جدی وارد شود.

2. کارگران کارخانه

در کارخانه های مختلف شاهد حجم بالای صدا هایی هستیم که هر لحظه می توانند سلامت شنوایی کارگران را تهدید کنند. برای مثال در یک کارخانه فولادی ضرباتی که بر فولاد وارد می شود تا شکل نهایی آن صورت گیرد و یا صدای ناشی از احتراق کوره ها به قدری بالا است که می تواند به سلامت شنوایی کارگرانی که در این کارخانه مشغول به کار هستند آسیب جدی وارد نماید. کارخانجات ماشین سازی نیز از این امر مستثنی نیستند و کارگران آن ها نیز به علت وجود حجم زیاد صدا در معرض آسیب های شنوایی قرار دارند.

3. کارکنان فرودگاه

در فرودگاه ها، افرادی وجود دارند که در نزدیک ترین بخش ها به هواپیما ها در حال فعالیت هستند. برای مثال افرادی هستند که مسئولیت هدایت هواپیما ها به آشیانه و باند پرواز را بر عهده دارند. این افراد به علت حجم بالای صدایی که هواپیما ها ایجاد می کنند در معرض خطر آسیب به سلامت شنوایی هستند. در فرودگاه ها افرادی هستند که نزدیک ترین فرد به هواپیما در هنگام فرود و تیک آف هواپیما ها می باشند. موتور هواپیما ها حجم صدای بسیار بالایی را تولید می کنند و می توانند به افراد آسیب جدی وارد کنند. اگر در یک فرودگاه نظامی در حال فعالیت باشید، امکان شکستن دیوار صوتی توسط جنگنده ها وجود دارد. در این شرایط اگر از گوشی ایمنی استفاده نشود، به احتمال زیاد به گوش افراد آسیب شنوایی سنگینی وارد خواهد شد و نیاز است از ایرماف و ایرپلاگ استفاده شود.

همچنین بخوانید: جلوگیری از کاهش شنوایی در محیط کاری

لیست مشاغلی که باید از گوشی ایمنی استفاده کنند

4. نوازندگان و صدابرداران

استفاده از گام های بالا و میزان صدای زیاد در هنگام نوازندگی و کار با آلات موسیقی می تواند نوازندگان و صدا برداران را با خطر های زیادی از جمله آسیب های شنوایی مواجه کند. یکی از این آسیب ها کم شنوایی است. این مشکل می تواند حتی یکپارچگی شنوایی که برای موسیقی دان ها بسیار مهم است را نیز از بین ببرد و عملکرد حرفه ای آن ها را تحت الشعاع قرار دهد. موسیقی از آن دست فعالیت های هنری است که در آن تماس با صدای زیاد به وضوح دیده می شود. این امر باعث ایجاد دو نوع آسیب فیزیکی و شنوایی – عصبی می شود. پارگی پرده گوش و در رفتگی زنجیره استخوانچه ای از آن دست آسیب های فیزیکی هستند که از طریق صداهای بلند ناگهانی ایجاد می شوند.  از آسیب های شنوایی حسی – عصبی می توان به مشکلات فیزیولوژیک مثل افزایش ضربان قلب، فشار خون، ریتم تنفسی و انقباض عضلات اشاره کرد. در پی آسیب های نوع دوم مشکلات سایکولوژیک نیز به وجود می آید که شامل مواردی همچون عصبی شدن، فشار عصبی و تحریک پذیری خلقی می شود.

5. پرسنل نظامی

صدای ضربه ای، صدایی است که در مدت زمان بسیار کوتاه و با شدت بسیار زیاد تولید و ایجاد می شود. در صورتی که با این نوع صدا ها مواجه شوید، این امکان وجود دارد که به سیستم شنوایی شما آسیب جدی وارد شود. یکی از گروه های شغلی که به صورت مداوم در معرض مواجهه با این نوع صدا ها می باشند، نظامیان و نیرو های مسلح هستند. این نوع صدا یعنی صدای ضربه ای می تواند بر اثر شلیک گلوله، خمپاره، کار با سلاح های نظامی، صدای انفجار و امثال آن به وجود بیاید. به همین دلیل افراد نظامی از آن دست افرادی هستند که شنوایی آن ها در معرض آسیب جدی است. امواج صوتی ای که در اثر انفجار به وجود می آیند گاها به قدری قدرتمند هستند که در لحظات اولیه در بازه شنوایی انسان قرار نمی گیرند. پس از چند لحظه به قدری فرکانس و قدرت این امواج صوتی زیاد است که علاوه بر مشکلات شنوایی می تواند مشکلات دیگری از جمله اختلال در سیستم مغزی و تعادل حرکتی انسان ایجاد کند. برای مثال جانبازان زیادی در کشور عزیز مان وجود دارند که بر اثر صدای انفجار ها و شلیک گلوله، خمپاره و موشک ها آسیب های زیادی به گوش و قدرت شنوایی آن ها وارد شده است.

6. کارگران معدن و حفاری

در معادن از ابزار آلات سنگینی برای حفاری و استخراج استفاده می شود که سر و صدای زیادی را در بازه زمانی طولانی ایجاد می کنند. علاوه بر فعالیت این ابزار ها در برخی از اوقات، برای پیشبرد اهداف معادن به انفجار نیاز است. انفجار هایی که صورت می گیرد موجب می شود که احتمال آسیب به سیستم شنوایی افزایش پیدا کند. کار فرمایان موظف هستند که برای نیرو های کار خود شرایط و ابزار آلاتی را فراهم کنند تا آسیب های جسمانی کمتری متوجه کارگران این معادن باشد. حجم صدایی که در معادن وجود دارد بسیار بالا است و کارگران به صورت مداوم در ساعات زیادی در روز با این حجم از صدا مواجه هستند. به همین دلیل بایستی افرادی که در معادن فعالیت دارند، نکات ایمنی مربوط به شنوایی را به طور حتم رعایت کنند و از وسایلی همچون گوشی ایمنی استفاده کنند. رعایت این نکات و استفاده از گوشی ایمنی می تواند به میزان قابل توجهی از ایجاد مشکلات و آسیب های شنوایی جلوگیری کند.

گوشی ایمنی در کار چه کاربردی دارد؟

امنیت جانی و سلامتی افراد، امری است که در هر شغل باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در برخی از مشاغل پر سر و صدا شاهد آن هستیم که به سلامت سیستم شنوایی کارکنان و کارگران آن مجموعه ها آسیب جدی وارد می شود. همان طور که می دانید دلیل اصلی این آسیب ها، آلودگی صوتی ای است که در محیط کار وجود دارد. گوش یکی از اندام های بدن انسان است که بسیار آسیب پذیر است. بنابراین بایستی در شرایطی که آلودگی صوتی بسیار زیادی وجود دارد، به سلامت و جلوگیری از آسیب به گوش ها اهمیت خاصی دهید. شما با استفاده از ابزار های مختلفی از جمله گوشی ایمنی و یا ایرماف می توانید از ورود امواج قدرتمند صوتی به گوش تان و به طبع آن از ایجاد آسیب های شنوایی جلوگیری به عمل آورید.

همچنین بخوانید: تجهیزات حفاظت فردی PPE چیست

ویژگی های یک گوشی ایمنی خوب

ویژگی های یک گوشی ایمنی خوب

یک گوشی ایمنی خوب و مناسب باید میزان امواج صوتی ورودی به گوش را کاهش دهد. اما سوال اینجاست که تا چه حد بایستی این امواج ورودی را کاهش دهد؟ آیا باید عملکرد گوشی ایمنی به طوری باشد که هیچ صدایی به گوش شما نرسد؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که گوشی های ایمنی وظیفه دارند که از میزان امواج صوتی ورودی به گوش بکاهند اما این امر نباید به حدی باشد که شنوایی شما را مختل کند. برای مثال در مشاغلی همچون نجاری ها و کارگاه های چوب بری، افراد نیاز به گوشی ایمنی دارند. اگر گوشی ایمنی باعث شود که کارگران از شنیدن صدای اطراف محروم شوند، هوشیاری و توجه آن ها به اخطار و هشدار های صوتی کم می شود. این عدم هوشیاری صوتی می تواند آسیب ها و خطرات دیگری را نیز به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت و کاربرد های گوشی ایمنی پرداختیم و دانستیم که یک گوشی ایمنی خوب از حجم صدای ورودی اطراف شما به گوش تان می کاهد. اما این کاهش حجم صدای ورودی به گوش شما نباید به میزانی باشد که سطح هوشیاری محیطی و صوتی را از شما بگیرد. طبق آن چه که در این نوشته بیان شد، مشاغلی که افراد شاغل در آن با سر و صدای زیادی مواجه هستند، باید از گوشی ایمنی استفاده کنند. برخی از این مشاغل عبارتند از: کارگران معادن، پرسنل و نیرو های نظامی و انتظامی، کارگران ساختمانی، نجاری ها و سنگبری ها، نوازندگان و صدابرداران و افرادی که در فرودگاه مشغول به فعالیت هستند.

1 دیدگاه در “استفاده از گوشی ایمنی در چه مشاغلی ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *