ماسک‌های ایمنی از مهمترین تجهیزات ایمنی و تجهیزات حفاظت تنفسی هستند که باید در شرایط نامناسب هوایی توسط افرادی که در این شرایط مشغول به کارند، استفاده شود. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، بهداشت و نگهداری این ماسک‌ها برای حفظ تأثیر و کارایی آنهاست. چگونه باید ماسک ایمنی را نگهداری کرد؟ در ادامه به بررسی نحوه صحیح نگهداری ماسک ایمنی می‌پردازیم.

چگونه از ماسک ایمنی خود نگهداری کنید؟

نحوه بررسی ماسک‌های دهانی

برخی از این ماسک‌ شیمیایی، از نوع یک‌بار مصرف هستند و باید پس از استفاده دور انداخته شوند. اما ماسک‌هایی که چندبار مصرف هستند، باید پیش از استفاده و پس از آن بررسی شوند. نحوه بررسی ماسک به شرح ذیل است:

  • بندهای ماسک را بکشید تا از شل نبودن بندها و عدم وجود پارگی در بندهای ماسک مطمئن شوید.
  • جلوی ماسک باید بررسی شود تا از عدم گرفتگی فیلتر ماسک توسط آلودگی اطمینان پیدا کنید.
  • هنگامی که فیلتر ماسک را بررسی می‌کنید، از کارایی و سالم بودن دریچه‌ها نیز اطمینان حاصل کنید.
  • لنزهای ماسک باید چک شوند تا از عدم وجود آسیب یا ترک روی آنها مطمئن شوید.

توجه داشته ‌باشید که اگر هر گونه آسیب مانند پارگی و ترک روی اجزای مختلف ماسک مشاهده کردید، باید ماسک را دور بیندازید و از ماسک جدید استفاده ‌کنید. پارگی بندهای ماسک و ترک شیشه‌های ماسک بسیار خطرناک است و ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود. همچنین، فیلتر ماسک شیمیایی باید پس از مدتی عوض شوند؛ در غیر اینصورت ماسک‌های ایمنی کارایی لازم را نخواهند داشت. بنابراین هنگامی که بو، مزه یا سوزش شدیدی را احساس کردید، بدان معنی است که باید محل را ترک کرده و در اسرع وقت فیلتر ماسک خود را تعویض کنید. در ادامه، نحوه نگهداری ماسک ایمنی را توضیح می‌دهیم.

نحوه تمیز کردن ماسک ایمنی

نحوه تمیز کردن ماسک ایمنی

تمیز کردن ماسک شیمیایی نیم صورت و تمام صورت از مهم ترین نکات نگهداری ماسک ایمنی به‌شمار می‌آیند. برای تمیزکردن ماسک‌هایی که یک‌بار مصرف نیستند، باید به شرح ذیل عمل کنید:

  • ابتدا دستان خود را بشویید. دست‌های شما باید کاملاً تمیز باشند.
  • در مرحله اول، تمامی اجزای ماسک را باز و جدا کنید. اگر باز کردن ماسک دستورالعمل خاصی دارد، به آن عمل کنید.
  • قسمت جلوی ماسک را با آب گرم و با دست بشویید. برای شستن ماسک از صابون ضد عفونی‌کننده ماسک استفاده کرده و سپس ماسک را آبکشی کنید.
  • دریچه‌های دم و بازدم ماسک را با صابون ضدعفونی کننده بشویید.
  • کارتریج و فیلترها را تعویض کنید؛ این اجزای ماسک قابل شستشو نیستند.
  • پیش از وصل کردن اجزای ماسک به یکدیگر صبر کنید تا کاملاً خشک شوند.

دقت کنید که اگر می‌خواهید ماسک خود را حین استفاده و در طی روز کاری تمیز کنید، می‌توانید از پدهای الکلی و ضدعفونی‌کننده برای این کار استفاده ‌کنید.

محل نگهداری ماسک‌های ایمنی

محل نگهداری ماسک‌های ایمنی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه باید از ماسک شیمیایی تمام صورت و یا نیم صورت خود نگهداری کنند و محل نگهداری ماسک باید چه شرایطی داشته ‌باشد. برای نگهداری ماسک ایمنی به طور صحیح، به نکات ذیل دقت کنید:

  • ماسک دهان را در محیط‌هایی مانند داشبورد کامیون، محیط‌های بسته و یا روی چارپایه محل کار قرار ندهید. همچنین این ماسک‌ها را نزدیک مواد سمی نگهداری نکنید، زیرا بسیار خطرناک خواهد بود.
  • گرد و غبار، نور مستقیم خورشید، گرما یا سرمای شدید و مواد سمی و شیمیایی باعث آسیب به ماسک و غیرقابل استفاده شدن آن می‌شوند.
  • محل نگهداری ماسک باید کاملاً خشک و خنک باشد و در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.
  • بهتر است که کارتریج ماسک را جدا کنید و در کیسه پلاستیکی زیپ قرار دهید.
  • بررسی و تمیز کردن ماسک را کامل و به‌طور صحیح یاد بگیرید؛ زیرا در طول عمر ماسک تأثیر زیادی دارد.
  • ماسک‌ها را با دستان آلوده لمس نکنید.
  • قبل از شستن یا تمیز کردن ماسک، حتماً اجزای آن را باز کنید و پیش از خشک شدن دوباره اجزا را به‌هم متصل نکنید.

نکات مهم  نگهداری ماسک ایمنی

  1. ماسک را در محیطی تمیز و خشک نگهدارید. از قرار دادن ماسک در محیط ‌های آلوده یا مرطوب خودداری کنید، زیرا این شرایط می ‌توانند باعث رشد باکتری ‌ها و قارچ ‌ها شوند و کارایی ماسک را کاهش دهند.
  2. در هنگام نگهداری ماسک، تلاش کنید تا در حد امکان سطح داخلی و خارجی ماسک را لمس نکنید. این کار می ‌تواند باعث ورود آلودگی به ماسک شده و کارایی آن را کاهش دهد.
  3. قبل از استفاده از ماسک، دست ‌های خود را به طور دقیق با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از منتقل شدن آلودگی به ماسک می ‌شود.
  4. ماسک را از تماس با عوامل شیمیایی مانند حلال ‌ها، روغن ‌ها و مواد ضدعفونی ‌کننده‌ دور نگهدارید. این مواد می ‌توانند به ساختار ماسک آسیب برسانند و باعث کاهش کارایی آن شوند.
  5. ماسک ‌های یکبار مصرف را به طور منظم تعویض کنید. بر اساس دستورالعمل تولیدکننده، زمان مناسب تعویض ماسک ‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما به طور عمومی پس از یک استفاده طولانی مدت (معمولاً ۸ تا 12 ساعت) یا زمانی که ماسک آلوده یا آسیب دیده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  6. ماسک ‌ها را در بسته بندی اصلی خود یا در جایی که از آلودگی و آسیب ‌ها محافظت شده باشند، نگهداری کنید. بهتر است از کیسه ‌های تمیزی که کاملا بسته می شوند، استفاده کنید تا از تماس ماسک با مواد خارجی جلوگیری شود.
  7. همیشه دستورالعمل ‌ها و راهنمایی ‌های تولیدکننده را در مورد نگهداری و تمیز کردن ماسک ‌ها دنبال کنید. هر نوع ماسک ممکن است نیاز به روش و شرایط خاصی برای نگهداری داشته باشد.

سخن پایانی

تمیز کردن و شستن صحیح ماسک، از مهمترین اصول نگهداری ماسک ایمنی است که باید رعایت شود. در غیر اینصورت ماسک‌ها قابل استفاده نخواهند بود و کارایی لازم را نخواهند داشت. توجه داشته ‌باشید که آموختن شستن و تمیز کردن ماسک به‌تنهایی کافی نیست؛ زیرا باید این کار را به‌طور صحیح انجام دهید و پس از شستشو، آن را در محل مناسبی قرار دهید. نگهداری نامناسب ماسک، باعث از بین رفتن یا آسیب به ماسک می‌شود و قدرت حفاظت آن را کاهش می‌دهد. ممنون که همراه ما در کاراسیفتی بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *