به جرات می توان گفت که چشم ها، مهم ترین اندامی هستند که باعث آگاهی انسان از محیط اطراف خود می شوند. در برخی از فضا های شغلی این امکان وجود دارد که به چشمان افراد، آسیب های مختلفی وارد شود. بنابراین بایستی تا حد ممکن از وارد شدن هر گونه آسیب به چشم ها، جلوگیری به عمل آید. یکی از مهم ترین راه های حفاظت از سلامت چشم در این گونه مشاغل، استفاده از وسایل و ابزار های ایمنی است که می توانند از چشم محافظت کنند. عینک ایمنی را می توان در صدر لیست مهم ترین و ضروری ترین ابزار ایمنی برای محافظت از سلامت چشم های کارگران و کارکنان قرار داد. شناخت هر چه بهتر و بیشتر از عینک های ایمنی باعث می شود که بتوانید بهترین نوع عینک ایمنی را خریداری کنید. به همین علت پیشنهاد می شود که نکات خرید عینک ایمنی را به دقت مطالعه و بررسی نمائید.

راهنمای خرید بهترین عینک ایمنی

راهنمای خرید بهترین عینک ایمنی

طبق پروتکل های ایمنی و سلامت کارکنان، کارفرمایان بایستی توجه ویژه ای به سلامتی چشم و بینایی کارکنان و کارگران داشته باشند. خرید عینک محافظ با توجه به نکات خرید عینک ایمنی می تواند امنیت و سلامت بینایی افراد را تضمین کند. به زبانی دیگر در صورت استفاده از عینک های ایمنی از ایجاد 90 درصد مشکلات و آسیب هایی که ممکن است بر بینایی افراد وارد شود، جلوگیری خواهد شد. قبل از خرید عینک ایمنی به رتبه بندی ANSI، فناوری قاب و فناوری لنز توجه داشته باشید.

1. رتبه بندی ANSI

عینک های محافظ یا همان عینک های ایمنی باید استاندارد هایی که موسسه استاندارد ملی آمریکا ANSI تعیین می کند را داشته باشند. در موسسه استاندارد ملی آمریکا فریم و لنز عینک ها را به دقت بررسی و آزمایش می کنند. این آزمایشات برای آن است که میزان مقاومت فریم و لنز هر عینک ایمنی را در برابر خطراتی مثل ضربه ‌ها، پاشش مایعات و ذرات ریز معلق در هوا مانند گرد و غبار، خاک و زباله ‌ها که در محل کار وجود دارند، بسنجند. هر عینکی که تمامی استانداردهای مورد نظردر این آزمون ها را داشته باشد، موفق به کسب گواهینامه ANSI می شود. عینک هایی که استاندارد های  ANSI Z87.1 و  ANSI Z87.2 را کسب کنند، می توانند به خوبی از چشم های شما در برابر خطرات احتمالی محافظت نمایند. به همین دلیل توجه به استاندارد بودن عینک محافظ یکی ازمهم ترین نکات خرید عینک ایمنی می باشد.

2. فناوری قاب یا همان فریم

فریم عینک ایمنی هم در نقش یک محافظ فیزیکی ظاهر می شود و هم شرایطی را فراهم می کند که استفاده از عینک راحت تر شود. از جمله ویژگی های یک قاب یا همان فریم استاندارد که حتما باید در هنگام خرید به آن ها توجه داشته باشید، متریال، تناسب و پوشش مناسب فریم عینک است.

3. متریال

متریالی که در ساخت عینک های ایمنی به کار می روند باید بسیار سخت و مقاوم باشند تا در برابر ضربه های احتمالی بتوانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند. فریم و لنز برخی از عینک های ایمنی از شیشه و نایلون Triloid ساخته می شوند. این مواد در عین حال که بسیار سبک هستند، مقاومت بسیار بالایی در برابر تخریب، ضربه و فشار دارند.

نکات خرید عینک ایمنی

4. تناسب

تناسب عینک با صورت و سر شما بسیار مهم است  و یکی از نکات خرید عینک ایمنی است که حتما باید مورد توجه باشد. اگر اندازه فریم عینک برای صورت و سر شما مناسب نباشد احتمال مواجه شدن شما با آسیب های چشمی و بینایی افزایش می یابد. عینکی که خیلی بزرگ باشد ممکن است مدام روی صورت بلغزد و نیاز باشد که به صورت مکرر تنظیم شود. عینک ایمنی کوچک نیز دارای مشکلات خاص خود است. اگر عینک ایمنی که استفاده می شود برای سر و صورت فرد استفاده کننده کوچک باشد، بی شک باعث سردردی خواهد شد که بر اثر تحت فشار قرار دادن شقیقه ها به وجود خواهد آمد. عینکی که قصد استفاده از آن را دارید باید با اندازه سر شما تناسب داشته باشد تا راحتی و تمرکز شما روی کار را خدشه دار نکند.

5. پوشش

در برخی از محیط های کاری خطرات و آسیب های مختلفی سلامتی و ایمنی چشمان شما را تهدید می کنند. یک عینک محافظ و ایمنی خوب می تواند نقش یک مانع فیزیکی را ایفا کند و اجازه ندهد که چشم شما دچار آسیب های احتمالی شود. با توجه به این موضوع، طراحی عینک بایستی به نوعی باشد که فضای بیشتری از ناحیه بینایی را پوشش دهد. میزان سطحی که عینک ایمنی باید پوشش دهد بستگی به شغل و میزان خطرات احتمالی دارد.

سایر نکات خرید عینک ایمنی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، یک عینک ایمنی خوب باید طراحی خوب و ظاهری مناسب داشته باشد. لنز های این عینک ها بایستی دارای زاویه باز باشند و کیفیت نوری که به چشم ها منتقل می کنند باید خوب باشد. قابلیت های ضد مه و ضد خش بودن از دیگر ویژگی ها و نکاتی است که باید در هنگام خرید عینک ایمنی در نظر گرفته شوند.

سخن پایانی

عینک های ایمنی از آن دست ابزارهای ایمنی هستند که در اکثر مشاغل تولیدی و صنعتی استفاده از آن ها الزامی است. با این وجود نمی توان از هر عینک ایمنی استفاده کرد. باید در هنگام خرید به مهم ترین نکات خرید عینک ایمنی مانند فریم و میزان مقاومت آن در برابر فشار و ضربه توجه کرد. مورد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، لنز ها یا همان شیشه های عینک های ایمنی هستند. لنز ها بایستی زاویه باز، دارای کیفیت نور دهی خوب، ضد خش و ضد مه باشند. این ویژگی ها باعث می شوند که عینک عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. شما می توانید انواع عینک ایمنی و گاگل ایمنی را با کیفیت بسیار عالی و جنس مرغوب به صورت آنلاین از فروشگاه کاراسیفتی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *